Op 2 november 2019 heb ik de Masterclass Getalbegrip en Automatiseren van Marijke Theunissen gevolgd. Marijke Theunissen is auteur van de Rekensprint serie.
Waarom is Getalbegrip en Automatiseren zo vreselijk belangrijk voor ons rekenen? Het begint bij de kleuters, “Number sense”, de waarde van getallen en het verband ertussen…..
Getalbegrip is het tellen en vergelijken van getallen, een hoeveelheid koppelen aan een getal is de basis om het rekenen te begrijpen, het optellen en het aftrekken.
Het ’tellen’ klinkt zo simpel, maar tegelijkertijd kan het moeilijk zijn voor veel kinderen.
Handig tellen, tel- strategieën zoals synchroon tellen; 1, 2, 3, 4….. & resultatief tellen; direct zien dat het 4 is. Het decimale stelsel laten zien, dat ons rekenen zijn oorsprong vindt in onze ’10 vingers’. Koppelen aan een dobbelsteen bij een spelletje of een eierdoos, 6 eieren, 10 eieren, 12 eieren….het vergelijken van getallen.
Het is cruciaal om betekenis te geven aan getallen door hoeveelheden. Gebruik de begrippen, meeste, minste, evenveel, meer, minder, 1 meer of 1 minder. Zo kan je getallen overzien en uw kind krijgt inzicht in de opbouw van een getal. Denk aan een getallenlijn; 1 – 10 – 20 – 30…t/m 100 of getallenlijn 1-2-3-4-5 etc. t/m 100, ga springen van getal naar getal. Hoeveel sprongen naar…
Automatiseren is het hart van de ‘gecijferdheid’. Hoe automatiseer je het beste, hardop oefenen! Je denkt dan beter na.
De basis van automatiseren ligt in groep 3. Het splitsen van getallen als 9 = 6 en 3 dus maak 4 sommen….6+3, 3+6, 9-3, 9-6.
Plus en min. Plus aanvullen tot 10 als 10= 7+3 en plus sommen als 10+4. Minsommen vanaf 10 als 10-8, 10-3 zogenaamde vriendjes van 10 of verliefde harten en terug 12-2, 16-6. Het voorbereiden van de sprong over het 10 tal t/m 20.
Deze basisvoorwaarden zijn belangrijk voor de volgende rekenvaardigheid in de rekenontwikkeling van uw kind.